Utöka din webbutik

Paketspårning


Skapa länk i fraktbekräftelsen som leder tillbaka till en kategorisida med spårningsinformation.


Varför?

Driv trafik från kunder som spårar leveranser till en kategorisida med produkter för merförsäljning.

Obs! För närvarande visas spårning för PostNord, DHL och Early Bird. Fler fraktföretag kan läggas till senare.

Hur fungerar det?

Förutsättningar:

  1. Butiken måste vara Quickbutik Standard eller Pro.
  2. Kräver att du inkluderar fraktbolag och spårningsnummer när du markerar beställningar som skickade.
  3. Skapa en ny kategori där spårningen kommer att visas. Lägg till produker som du vill visa för kunder som spårar paket.
  4. I din fraktbekräftelse i Utgående e-post i din butik inkluderar du en länk till spårningssidan. Länken ska ha följande struktur:
    https://minbutik.se/sparapaket?shipper=[tracking_company]&tracknr=[tracking_number]
    Alltså länk till kategorisidan som du skapat följt av ?shipper=[tracking_company]&tracknr=[tracking_number]
  5. Du klistrar in lite kod i butiken i Inställningar > Egna scripts > Egna scripts i källkoden (body)

Inställningar

I fliken Inställningar kan du lägga till eller uppdatera dina inställningar:

  1. Butikens webbadress (till hemsidan)
  2. Länkadress till kategorisidan som ska visa spårning. T ex '/spara-paket' (dvs utan butikens domän)
  3. Fraktbolag som du använder för att skicka dina paket.
  4. Plats på kategorisidan där spårningen ska visas. Eventuellt vill du ha lite text ovanför eller under spårningsinformationen. Skriv i ett HTML-element. Kontakta oss för hjälp med detta.
  5. Välj om spårningen ska visas precis före, i början på, i slutet på eller precis efter HTML-elementet
  6. Klicka på uppdatera när du är klar.
  7. Klipp och klistra koden som visas in i din butik i Inställningar > Egna scripts > Egna scripts i källkoden (body).

Frågor? Mejla till api@airlectra.se.