Utöka din webbutik

PostNord fraktsedlar (API)


API som skapar fraktsedlar hos PostNord för beställningar i Quickbutik

Varför?

Undvik klipp-och-klistra av information från Quickbutik till PostNords portal eller annat system. Smidig hantering av frakter.

Obs!

Hur fungerar det?

Välj en flik: 'Flera ordrar' för flera fraktsedlar eller 'En order' - enskilda fraktsedlar inklusive returer

Skapa flera fraktsedlar

  1. Välj hur många dagars beställningar som du vill ladda in (1 dag = idag) - (demo - max 5 beställningar)
  2. En lista med beställningar som inte är markerde som skickade i Quickbutik visas. Du kan klicka på varje ordernummer för att visa fler detaljer om beställningen. Därefter kan du välja:
    • Klicka på 'Visa alla' för att även visa skickade beställningar.
    • Bocka i de beställningar som fraktsedlar ska skapas för.
    • Välj fraktsätt (PostNord frakttjänst).
      Om 'Porto Betalt' används som fraktsätt måste ett fakturaunderlag först skapas i ELIN och referensnumret anges.
    • Välj ev. tilläggstjänster. Obs: kan innebära extra avgifter från PostNord. Se PostNords prislistor för avtalskunder.
    • Lägg in vikt i kg (valfritt).
    • Automatiskt markera beställningen som skickad i Quickbutik. Kräver skrivbar Quickbutik API nyckel.
    • Automatiskt trigga Quickbutik att skicka fraktbekräftelse med spårningsnummer till kunden (förutsätter att beställningen markeras som skickad)
    • Om du skickar MyPack Collect kan du låta paketet skickas till närmaste ombud, eller manuellt välja ett ombud.
    • Få fraktsedeln som PDF eller ZPL fil för att ladda ner fraktsedlarna, eller välj 'Portal' för att skicka beställningar till Portalen. Gå sedan till Portalen och skriv ut fraktsedlarna därifrån.
  3. Klicka sedan på 'Skapa fraktsedlar'. Orderinformation skickas till Portalen, och om du valt att få fraktsedlarna som PDF eller ZPL så laddas de ner till din dator. Har du även valt att markera beställningar som skickad samt skicka fraktbekräftelse till kunder så görs det samtidigt.

Skapa enskilda fraktsedlar

  1. Knappa in Quickbutik ordernumret och klicka på 'Hämta kundens namn'. Då hämtas orderinformationen från Quickbutik. Därefter kan du välja
    • Fraktsätt (PostNord frakttjänst).
      Om 'Porto Betalt' används som fraktsätt måste ett fakturaunderlag först skapas i ELIN och referensnumret anges.
    • Tilläggstjänster. Obs: kan innebära extra avgifter från PostNord. Se PostNords prislistor för avtalskunder
    • Vikt (frivilligt)
    • Automatiskt markera beställningen som skickad i Quickbutik. Kräver skrivbar Quickbutik API nyckel.
    • Automatiskt trigga Quickbutik att skicka fraktbekräftelse med spårningsnummer till kunden (förutsätter att beställningen markeras som skickad)
    • Få fraktsedeln som PDF eller ZPL fil för att ladda ner fraktsedlarna, eller välj 'Portal' för att skicka beställningar till Portalen. Gå sedan till Portalen och skriv ut fraktsedlarna därifrån. Alternativet 'QR-kod (E-post) används endast med fraktsättet 'Varubrev Retur (QR-kod)'.
    • Om du skickar MyPack Collect kan du låta paketet skickas till närmaste ombud, eller manuellt välja ett ombud.
  2. Klicka sedan på 'Skapa fraktsedel'. Orderinformation skickas till Portalen, och om du valt att få fraktsedeln som PDF eller ZPL så laddas den ner till din dator. Har du även valt att markera beställningen som skickad samt skicka fraktbekräftelse till kunden så görs det samtidigt.

Inställningar

I fliken Inställningar kan du lägga till eller uppdatera dina inställningar:

Frågor? Mejla till api@airlectra.se.