PostNord fraktsedlar (API)
API som skapar fraktsedlar hos PostNord för beställningar i Quickbutik
Varför?
Undvik klipp-och-klistra av information från Quickbutik till PostNords portal eller annat system. Smidig hantering av frakter.
Obs!
- När du skapar fraktsedlar och beställer tilläggstjänster så görs det med ditt eget kundkonto hos PostNord. Alla PostNords kostnader för frakter, tilläggstjänster osv debiteras direkt av PostNord till ditt PostNord konto (samma som när ni skapar fraktsedlar i Pacsoft eller PortNords portal).
- Frakter kan spåras som vanligt i https://portal.postnord.com/ (Skicka Direkt Business och Track & Trace).
Hur fungerar det?
Välj en flik: 'Flera ordrar' för flera fraktsedlar eller 'En order' - enskilda fraktsedlar inklusive returer
Skapa flera fraktsedlar
- Välj hur många dagars beställningar som du vill ladda in (1 dag = idag) - (demo - max 5 beställningar)
- En lista med beställningar som inte är markerde som skickade i Quickbutik visas. Du kan klicka på varje ordernummer för att visa fler detaljer om beställningen. Därefter kan du välja:
- Klicka på 'Visa alla' för att även visa skickade beställningar.
- Bocka i de beställningar som fraktsedlar ska skapas för.
- Välj fraktsätt (PostNord frakttjänst).
Om 'Porto Betalt' används som fraktsätt måste ett fakturaunderlag först skapas i ELIN och referensnumret anges. - Välj ev. tilläggstjänster. Obs: kan innebära extra avgifter från PostNord. Se PostNords prislistor för avtalskunder.
- Lägg in vikt i kg (valfritt).
- Automatiskt markera beställningen som skickad i Quickbutik. Kräver skrivbar Quickbutik API nyckel.
- Automatiskt trigga Quickbutik att skicka fraktbekräftelse med spårningsnummer till kunden (förutsätter att beställningen markeras som skickad)
- Om du skickar MyPack Collect kan du låta paketet skickas till närmaste ombud, eller manuellt välja ett ombud.
- Få fraktsedeln som PDF eller ZPL fil för att ladda ner fraktsedlarna, eller välj 'Portal' för att skicka beställningar till Portalen. Gå sedan till Portalen och skriv ut fraktsedlarna därifrån.
- Klicka sedan på 'Skapa fraktsedlar'. Orderinformation skickas till Portalen, och om du valt att få fraktsedlarna som PDF eller ZPL så laddas de ner till din dator. Har du även valt att markera beställningar som skickad samt skicka fraktbekräftelse till kunder så görs det samtidigt.
Skapa enskilda fraktsedlar
- Knappa in Quickbutik ordernumret och klicka på 'Hämta kundens namn'. Då hämtas orderinformationen från Quickbutik. Därefter kan du välja
- Fraktsätt (PostNord frakttjänst).
Om 'Porto Betalt' används som fraktsätt måste ett fakturaunderlag först skapas i ELIN och referensnumret anges. - Tilläggstjänster. Obs: kan innebära extra avgifter från PostNord. Se PostNords prislistor för avtalskunder
- Vikt (frivilligt)
- Automatiskt markera beställningen som skickad i Quickbutik. Kräver skrivbar Quickbutik API nyckel.
- Automatiskt trigga Quickbutik att skicka fraktbekräftelse med spårningsnummer till kunden (förutsätter att beställningen markeras som skickad)
- Få fraktsedeln som PDF eller ZPL fil för att ladda ner fraktsedlarna, eller välj 'Portal' för att skicka beställningar till Portalen. Gå sedan till Portalen och skriv ut fraktsedlarna därifrån. Alternativet 'QR-kod (E-post) används endast med fraktsättet 'Varubrev Retur (QR-kod)'.
- Om du skickar MyPack Collect kan du låta paketet skickas till närmaste ombud, eller manuellt välja ett ombud.
- Klicka sedan på 'Skapa fraktsedel'. Orderinformation skickas till Portalen, och om du valt att få fraktsedeln som PDF eller ZPL så laddas den ner till din dator. Har du även valt att markera beställningen som skickad samt skicka fraktbekräftelse till kunden så görs det samtidigt.
Inställningar
I fliken Inställningar kan du lägga till eller uppdatera dina inställningar:
- PostNord kundnummer - ditt befintliga kundnummer
- PostNord API nyckel - Gratis för befintliga PostNord-kunder. Fås från https://developer.postnord.com/. Välj ’Signup for customer plan’ och fyll i dina uppgifter. Bocka inte i 'I am a third party application...'
- Quickbutik API nyckel (läsbar för att skapa fraktsedlar, skrivbar för att även kunna markera beställningar som skickade samt skicka fraktbekräftelser)
- Förvalt fraktsätt - fraktsättet sätts som standard.
- Förvalt utskriftformat - utskriftsformatet sätts som standard.
- PDF - en fil med alla fraktsedlar laddas ned i pdf-format. Kan skrivas ut på vanliga skrivare och Zebraskrivare. Fraktsedlarna sparas också i din PostNord Portalen och kan även skrivas ut därifrån. Testa att skriva ut med våra testfraktsedlar för att hitta rätt format för er:
- Portalen - alla fraktsedlar sparas i din PostNord Portalen / Skicka Direkt Business för utskrift därifrån.
- Förvald PDF storlek - storlek på pdf-dokumentet.
- A4 - får plats med upp till 2 fraktsedlar av standardstorlek eller 8 'Små' fraktsedlar (75 x 105mm)
- A5 - får plats med upp till 1 fraktsedel av standardstorlek eller 2 'Små' fraktsedlar (75 x 105mm)
- A6 - får plats med 1 'Små' fraktsedel (75 x 105mm)
- Label - pdf-filen anpassas till fraktsedelns storlek. Varje fraktsedel skapas på en egen sida utan marginaler.
- Förvald PDF etiketter - storlek på sjäva fraktsedlarna.
- Standard 190 x 105mm
- Små 75 x 105mm (används endast för vissa frakttjänster, t ex Varubrev)
- STE 190 x 105mm
- Förvalt att markera beställningar som skickade i Quickbutik
- Förvalt att överföra spårningsnumemr till Quickbutik och låta Quickbutik skicka leveransbekräftelse
- Använd vikt från QB - välj om beställningens totalvikt i Quickbutik ska användas som försändelsens vikt (förutsätter att dina produkter har vikt) eller om alla försändelser ska ha 0,25 kg som vikt.
- Använd Artikelnummer som innehåll - Lägg in artikelnummer som innehåll (Content) på fraktsedeln för lättare packning. Fältet är begränsat till max 35 tecken. Vid mer än ca 25 tecken krymper typsnittet. 'Små' fraktsedlar har ej innehållsfält.
- Ge kunden 14 dagar att hämta ut MyPack Collect från ombud innan den returneras till avsändaren. Standard är 7 dagars liggetid hos ombud.
- Matcha val av frakttjänst - här kan du välja att matcha varje fraktsätt i din butik mot en av Postnords frakttjänster. Fraktsedlar skapas då enligt denna matchning. Om du inte matchar så används förvalt fraktsätt.
- Uppgifter om avsändare som visas på fraktsedeln - butik/företag, adress mm.
- Uppgifter för tulldeklarationer - EORI och förvald anledning för export
- Datafält med HS-koder, beskrivning, Ursprungsländer - Skapa tre nya datafält i Quickbutik (Inställningar > Egen produktinformation). Varje datafält har ett id, tex 'product.datafield_262'. Knappa in de 2 eller 3 siffrorna här (262 i exemplet). Spara sedan HS-kod, tullbeskrivning och ursprungsland för varje produkt i din butik som du exporterar så fylls de automatiskt in när du skapar CN22 tulldeklaration.
Frågor? Mejla till api@airlectra.se.